Leta i den här bloggen

torsdag 1 augusti 2024

Tyttelys 2.0

Enkelkrok är vad jag helst använder när så är möjligt. Den klassiska tyttebärskroken har i många år varit min favorit som såväl upphängarbete som krok på pilkar och drag vid havsöring- och makrillfiske. För några veckor sedan, när jag inhandlat en ask med mjuka plastpärlor i diverse färger och storlekar, fick jag infallet att uppgradera en tyttebärskrok genom att trä en liten lyspärla intill själva tyttebäret.

Ett problem med tyttebärskrokarna är att de (såvitt jag vet) inte finns i större storlekar. Inget problem vid fisket efter makrill och havsöring, men inför en norgeresa där jag hoppas få kontakt med diverse torskfiskar och annat känns det som om grövre krokar vore på sin plats. Så jag tog några Kumho O´Shaugnessy #2/0 och trädde mina plastpärlor på krokskaften. Det ser bra ut och någonstans har jag några förpackningar 4/0:or liggande.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar