Leta i den här bloggen

söndag 4 augusti 2024

Guglielmo Marconi...

 ...räknas, i konkurrens med bla Tesla, som radions uppfinnare. Just nu lyssnar jag på Radiosportens sändningar från OS i Paris men tekniskt sett, eftersom jag, via Bluetoth, kopplat datorn till min stereo så är det inte radio jag lyssnar på, men det kan vi i sammanhanget lämna därhän. Det låter och känns som radio och ville jag att det även skulle vara radio så kunde jag resa på mig och knäppa på min gamla FM-tuner. Men det ids jag inte. Dessutom är jag strängt upptagen.

Just det att man kan vara strängt upptagen med en sak samtidigt som man lyssnar på något annat är en av radions förtjänster. Själv föredrar jag också att följa sport via radio snarare än via TV. Det har delvis att göra med att när jag var grabb var TV:n svart/vit och hade en tämligen grynig bild. När matcher från Davis Cup sändes såg man sällan bollen och hur det var med pucken när Tre Kronor spelade ska vi inte tala om... Bandy visades inte i TV på den tiden, det hade helt enkelt inte fungerat.



En annan orsak är att jag jinxar Sverige (eller vem jag nu håller på) när jag tittar men när jag följer dramatiken via radio brukar det oftast gå bra. Jag vill betona att detta inte är vidskeplighet utan ett statistiskt faktum. Så jag kommer att lyssna på unge hr Möregårds pingisfinal. Troligen via bilradion för när det hela är avgjort tänker jag göra några kast efter gädda. Det jag hittills varit upptagen med samtidigt som jag lyssnar var nämligen att nypa in hullingarna på gäddbeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar