Leta i den här bloggen

måndag 26 augusti 2024

Att slakta häcklor

Kinetic hör till mina favoritmärken och jag äger såväl spön som rullar av det fabrikatet. I vintras impulsköpte jag (med det nu pågående norgeäventyret i åtanke) de häcklor som ses till vänster. De reades ut för nästan inga pengar alls och såg/ser intressanta ut.

Färdigknutna tackel är jag generellt skeptisk till och när jag köper dem är det oftast för att komma åt

komponenterna och sedan knyta om efter eget huvud. När jag slaktade dessa häcklor fann jag att själva betena är av silikongummi och väldigt starka. Kanske kan man dra av dem men då får man allt ta i ordentligt och materialet bör stå emot fisktänder och annat utan problem.




 


Med de två gul/orange gummifiskarna och 0,60 mm nylonlina knöt jag dels ett drop shot-tackel och dels ett tackel avsett att fiskas med ett sänke några decimeter framför betet. På båda tacklen är den ögla i vilket sänket ska fästas av klenare - 0,40 mm - lina för att öka chanserna att rädda tacklen om sänket skulle gå fast (men tillräckligt starkt för att inte ett 60 grams sänke ska få för sig att lossna vid utkast och fara iväg som en livsfarlig projektil).


Varför man kallar häcklor för Sabiki Rigs beror naturligtvis på det amerikanska inflytandet. I det stora landet i väster är häcklor en relativ nymodighet. Sabiki var varumärket på en av de första häcklor som importerades från Japan. Här i Sverige har häcklor, tex Hjälmarskräcken, använts betydligt längre och hittills kallats för just häcklor. Men när man, som jag gjort ovan, knyter tackel med endast ett bete och en krok är det inte längre någon häckla. Eller någon Sabiki Rig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar