Leta i den här bloggen

torsdag 29 augusti 2024

Minisemesterrapport - Rosendal 2.0 - 8

En timme återstår innan den gula varningen för skyfallsliknande regn träder i kraft men fortfarande är det uppehåll. Ännu sitter jag i kallingar och T-shirt men när frukosten är fixad och uppäten åker regnkläderna på för naturligtvis ska jag ut. Åtminstone på verandan. Eller i bilen.

I varningstexten är det en sak som, faktiskt, är en smula oroande, nämligen

  • Stay away from steep slopes
Där jag befinner mig nu är det en fysisk omöjlighet att följa den rekommendationen eftersom jag har fjorden på ena sidan och just en hög och synnerligen brant sluttning på den andra.

Nu rullar mörka moln in...

edit kl 10.40

Medan jag åt frukost tacklade jag ett spö för bottenmete men innan jag hann ut kom den första skyfallsliknande skuren och just nu så pågår den andra. Jag tror att fisket får anstå till i ikväll.


edit kl 13.15



















Efter att 
ha överlevt tre skyfall (eller i vart fall tre skyfallsliknande skurar) tog jag Gud i hågen och körde in till byn för att proviantera. Att ha maten klar är ett beprövat knep att få fisken att nappa. Sedan såg jag att svalorna (pålitliga meteorologer) var i full färd med att jaga insekter ovanför hamnen så jag greppade det spö jag redan tacklat upp och satt sedan i en timme och tittade hur spötoppen vickade när snultrorna (?) nafsade i mina Gulp!. Nu är pizzan i ugnen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar