Leta i den här bloggen

måndag 5 augusti 2024

Ambassadeur T*E*N

 

Det finns kveite (hälleflundra) i Hardangerfjorden och därmed alltid en risk/chans att man ska få en sådan på kroken även om man, till exempel, vill ha lyr (bleka) eller något annat. Det finns aldrig några garantier inom fisket och det är ju vad som gör det så fascinerande. 

Men skulle en kveite ta mitt för lyr tänkta bete så fiskar jag antagligen med en alldeles för klen utrustning. I vart fall om det är en stor kveite. En lyr lär kunna nå strax under 20 kilos vikt medan en kveite kan väga över 300 kilo.

Nu är så stora hälleflundror naturligtvis extremt sällsynta men generellt så handlar det om fisk i helt olika viktklasser och man fiskar ibland bleka med UL-utrustning och det har jag hittills inte hört att någon gett sig på kveiten med.


Naturligtvis skulle det kunna slumpa sig så väl att jag skulle kroka en kveite på 15-20 kilo när jag fiskar efter till exempel torsk eller sej med ett stöddigt spö och en haspel i 6000-storlek och då tror jag att det finns förutsättningar för att det skulle avlöpa väl men, och det är dit jag vill komma, OM jag skulle få för mig att göra ett riktat försök att fånga en kveite så lär det krävas grövre don än vad jag är van att hantera.

Jag har redan skrivit om mitt åtta fot långa Ron Thompson 20-30 lbs båtspö och det torde räcka men det behövs en rulle också. Jag har några stöddiga haspelrullar som Daiwa GS-9 och Mitchell 302SW, men det känns som om en multiplikatorrulle vore lämpligare. Någonstans har jag läst att linspridare går bort om man fiskar på fisk över tio kilos vikt. Ur mina gömmor har jag rotat fram en ABU Ambassadeur T*E*N, en snikversion av Ambassadeur 10000. Den borde kunna funka. Jag tror att jag smörjer upp den och fyller spolen med Biltemas 0,32 mm PE-lina. Om det sedan blir något kveitefiske får framtiden utvisa. Det är ju alltid kul att pyssla med grejorna...

Den här rullen kom, såvitt jag kunnat utröna, ut 1988 och bygger, som sagt, på Ambassadeur 10000. Modellen saknar linspridare och har ett öppet (CT) stativ men är (tror jag) inte avsedd att kasta med utan tänkt som en rulle för trolling och vertikalfiske. I övrigt skiljer den sig från Ambassadeur 10000 genom att gavlarna är av ABS-plast och inte aluminium. Exakt hur mycket lina den rymmer har jag inte idats ta reda på men eftersom den är gjord på den tid nylonlinan regerade lär den rymma mer än tillräckligt med PE-lina. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar