Leta i den här bloggen

lördag 3 augusti 2024

Haverikommission

Inför min planerade norgevistelse frågade jag min där boende fiskekompis Anders hur det var med stagg. Svaret blev att det möjligen går att få tag på i Bergen men eftersom det inte är där jag ska vara så får jag väl klara mig utan. Däremot lär det finnas gott om småsill i vattnet eftersom det är gott om makrill.

Men jag trivs bättre med att meta efter makrillen än att hålla på att kasta och veva. Då behövs stagg. Hur det var i fjol när jag och Håkan var i Skalhamn och stagg inte fanns att köpa för pengar glömmer jag aldrig. Dessbättre löste problemet sig då en snäll dam förbarmade sig över oss och gav oss två askar stagg ur sin privata frys.

När jag nyligen var i Lysekil fanns det stagg att köpa som vanligt och makrill fick vi också men enligt de som har koll är det dåligt. Varför har vi så uselt fiske längs våra svenska kuster? Kan det ha något samband med politiska beslut som fattats eller inte fattats? Och varför tycks det inte vara någon politisk fråga?

När Estonia sjönk tillsattes snabbt en haverikommission (tydligen helt i onödan eftersom Carl Bildt redan innan vraket hittats hade allt klart för sig...) och det vore rimligt att tillsätta en sådan även för att utreda den katastrof som drabbat det svenska kust- och havsfisket. Men en riktig kommission, inte en sådan som bara försöker dölja för diverse potentater obehagliga sanningar.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar