Leta i den här bloggen

onsdag 7 augusti 2024

Kinetic Fantastica-Q CC

Jag gillar billiga fiskegrejor. Om de är bra. För bra grejor kan vara billiga och billiga grejor bra. 

Med bra menar jag att grejorna ska göra jobbet och hålla. Det är självklara krav. Grejor som inte håller gör inte sitt jobb, särskilt inte när de gått sönder. Så material som tål att utsättas för sådant som händer vid praktiskt fiske och dimensionerad för hållbarhet snarare än minimal vikt är sådant jag uppskattar.

Tillverkarens bild av
klingan i genomskärning.
Rörbyggd glasfiber är ett fantastiskt material för spöklingor. Dessutom är det jämförelsevis billigt. Exakt vad Kinetics Crystal Cross är vet jag inte men det är vad klingan i det här spöt sägs vara gjord av. Den känns, hur som helst, förtroendeingivande och aktionen är som jag vill ha den på ett sådant här spö, dvs att hela klingan arbetar.

Ett sådant här spö är ett tufft haspelspö på åtta fot och klassat för kastvikter 40-120 gram. Tillverkaren beskriver på sin hemsida spöt på följande sätt:

"The Kinetic Fantastica-Q CC is a great all-purpose spinning rod, well suited for a variety of fishing techniques, and offered at a reasonable price point. Our unique fiberglass blank construction delivers sensitivity for fast hook sets, yet also provides durability for years of service. Equipped with comfortable EVA grips and lightweight single foot guides."



Som jag ser det är det ett rejält och mångsidigt användbart fiskeredskap. Att det sedan kostar under femhundra spänn gör det inte sämre, tvärtom, och själv uppskattar jag den annorlunda (och snygga) färgen.

De trebenta (dvs dessbättre inte, som tillverkaren påstår, enbenta lättviktsringar) spöringarna ser rejäla ut och är fästa till klingan med snygga lindningar. Rullfästet är av enkel typ men lär göra sitt jobb och greppen (plus för ett rejält främre grepp!) är (i enlighet med tillverkarens beskrivning) av svart EVA.

Vad använder man då ett sådant här spö till? Tja, man kan ju kasta wobblers och gummibeten i för spöt angivna vikter efter gädda. I saltvatten är det ett perfekt båtspö, användbart till pillemete, lättare pilkfiske och spinnfiske men även tillräckligt långt för att ge rimligt långa kast vid fiske från land.



Kort sagt är det, precis som Kinetic skriver, a great all-purpose spinning rod, well suited for a variety of fishing techniques. Beroende på var och vad jag fiskar skulle jag skruva fast en rulle i storlek 3000-6000. En 4000-rulle är nog ett lämpligt utgångsbud.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar