Leta i den här bloggen

tisdag 20 augusti 2024

Rökt piggvar

Inte heller den här gången blev det något fiske under den dryga vecka jag tillbringade på Gotland, men i går fick jag i alla fall fisk. Rökt piggvar, inhandlad i den fina fiskbutiken vid Sysne. Fantastiskt god! Den bästa rökta "flundra" jag ätit. Rekommenderas!

För fisk är inte bara eller ens främst till för att lekas med av sportfiskare, det är (eller borde åtminstone vara) mat. Och de få yrkesfiskare som fortfarande söker sin bärgning i svenska kustvatten bör gynnas. Så bojkotta den odlade norska giftlaxen och köp lokalt, av småskaliga fiskare, fångad och förädlad fisk. Nästa gång jag är på ön ska jag köpa idburgare!

Flundra och piggvar (butta) är två av de arter det fortfarande är någon idé att fiska efter i vattnen runt ön. Id är en tredje. Så kanske det blir något annat än havsöring jag siktar på nästa gång jag fiskar där? Oavsett hur det blir med mitt piggvarfiske så kommer jag definitivt att köpa flera buttor i Sysne!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar