Leta i den här bloggen

lördag 24 augusti 2024

Minisemesterrapport - Rosendal 2.0 - 1

Så återstår en vecka av denna sommar och den ska tillbringas vid Hardangerfjorden där jag hyrt en liten hytte på Rosendal Hyttetun. Jag och Håkan var där i augusti 2019 och var då inställda på en repris men så kom pandemieländet och så letade vi oss året därpå till Skalhamn (utanför Lysekil), men nu är det dags igen. Fast Håkan fick förhinder så jag blir utan co-driver. Därför lade jag i går kväll en stund på att studera kartan (över norgedelen av färden), för GPS kör jag inte på. Jag vill veta var jag är och vart jag ska, inte bara om jag ska svänga vänster om 150 meter.

I Rosendal bor Anders. Jag och Håkan talar om fjorden som "Anders fjord". Han, Anders, visade oss till rätta och fiskade med oss då, för fem år sedan, men nu kommer han tydligen att, när jag är i Rosendal, befinna sig på en oljerigg ute på Nordsjön. Så det blir till att klara mig själv.

Nå, nu är jag på plats efter cirka tretton timmars körning + ett halvdussin kiss/tanknings/kaffe och bensträckarpauser. En väl använd dag och FiskeSkodan skötte sig, som vanligt, perfekt. Allt har gått bra utom att jag inte har något att äta. När jag skulle proviantera i Rosendal visade det sig att butikerna stängt en halvtimme tidigare. Så punkt ett på söndagens dagordning är given. Punkt två blir väl att dra upp en lunchmakrill.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar