Leta i den här bloggen

torsdag 1 september 2022

Metrevar 1

Ju äldre, klokare och mer bekväm jag blir desto mer uppskattar jag metet med toppknuten lina. Det teleskopiska metspöt är ett förträffligt fiskeredskap. Enkelt, billigt och mångsidigt användbart. Med ett ordinärt fyrameters glasfiberspö, typ Fladen Fish Holiday 400 (som jag nyligen såg på DollarStore för 70 kr) kan man ha ett mycket givande fiske och ett sådant spö är en god utgångspunkt för den som, oavsett ålder, vill ge sig metet i våld.

Köpt metrev av traditionell typ















Utöver ett spö behöver man en metrev, dvs lina med krok och sänke) och vill man göra det enkelt för sig så köper man någon färdigknuten variant. Sådana finns det många, från de med röd/vitt frigolitflöte av traditionell, bullig, typ till avancerade revar för tävlingsfiske. Till abborrmete från bryggan funkar de förra hjälpligt (särskilt om man köper en förpackning kluvna hagel så att man kan vikta ned flötet) men själv föredrar jag revar jag knutit själv. Jag litar bara på en knut jag själv har slagit. Dessutom får jag, när jag gör saker själv, det precis så som jag vill ha det.

Egentillverkad metrev
















Helst bör man ha fler än en metrev med sig på turen. Detta dels för att slippa avbryta fisket om oturen skulle vara framme och reven skadas eller går förlorad men även för att kunna välja en rev som är avpassad till det fiske som blir aktuellt. Mete efter löja ställer andra krav på reven än vad abborrmete gör. I strömmande vatten vill man kanske ha ett annat flöte än i stilla vatten. 



Revarna förvarar man lämpligen på sk revvindor. Färdiga sädana, i plast, finns att köpa. Själv föredrar jag egentillverkade vindor av trä. Vilken pinne som helst kan med kniven omvandlas till en tjänlig vinda men idealiska är de omrörare man kan få tag på i närmsta färghandel (se bilder).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar