Leta i den här bloggen

lördag 17 september 2022

Gäddspinnare
















Skedspinnare är förmodligen det mest effektiva spinnbete som uppfunnits. Abborr- och öringfiskare behöver inte övertygas om detta men många gäddfiskare är, obefogat, skeptiska. Denna skepsis brukar snabbt botas om de kan förmå sig att ge spinnaren en chans.

En av spinnarens största förtjänster är att den är så lätt att man inte behöver använda en alltför grov utrustning utan kan fiska med grejor som ger även mer normalstora gäddor tillfälle att visa sina fighteregenskaper, något som åtminstone jag fått lära mig är själva poängen med sportfiske.



Mepps Aglia Long är en spinnare jag haft många lyckade fisken med. Därför blev jag glad när jag idag dök in på Sundbybergs Sportfiske och på disken fann en korg märkt "3 st, 99 kr". I korgen låg nämligen spinnare av D.A.M:s tillverkning och tyskarna har alltid oblygt kopierat fransmännens spinnardesign.

Skeden på denna EffZett-spinnare har samma form som den på Aglia Long och jag är övertygad om att mina nya spinnare ska visa sig minst lika lockande för gäddorna som förebilden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar