Leta i den här bloggen

lördag 3 september 2022

Metrevar 2

Idag knöt jag den här metreven till ett fyrameters spö. Den är ett alternativ till de metrevar med bulligt frigolitflöte som ibland följer med sådana spön och som annars kan köpas för en tia eller så. Min rev är alltså tänkt för samma avspända semestermete som den färdigköpta men är förbättrad på några viktiga punkter.

Den färdiga reven har ofta en billig och stel nylonlina i diameter runt 0,30 mm, alldeles för stort flöte och otillräckligt med sänke(n). Dessutom är den (oftast för stora) kroken knuten direkt i linan.



Det första jag gör är att välja lina. Det blir en smidig monofil nylonlina i diametern 0,28 mm. I linans ena ände gör jag en ögla för att enkelt kunna fästa linan i spöts toppögla. Vill man så kan man istället knyta ett beteslås i linänden eller knyta linan direkt i spööglan. Därnäst väljer jag ett flöte - mindre och känsligare än frigolitflötet - och monterar detta på linan. I linans andra ände gör jag en mindre ögla i vilken jag sedan - ögla till ögla - kan fästa en kroktafs. Sedan knyter jag några kroktafsar, i 0,25 mm nylon, med olika krokar så att jag kan välja beroende på om jag metar mört med deg eller abborre med mask osv. Linan och kroktafsen är anpassade så att de tillsammans blir aningen kortare än spöt (hur mycket är en smaksak men 20-25 cm är en utgångspunkt). Slutligen går jag ner till vattnet och monterar sänken på linan. Då viktar jag ned flötet så att det precis flyter och alltså lätt kan dras ned under ytan av en nappande fisk.

Resutatet av min dryga timmes pyssel blev, tillsammans med ett enkelt fyrameters teleskopiskt metspö, ett billigt men effektivt och mångsidigt system för flötmete med toppknuten lina efter våra vanligaste metfiskar.

4 kommentarer:

  1. Jag återupptäckte glädjen med mete med toppknutet spö härom året. Det är verkligen underbart!

    SvaraRadera
  2. Ja, knarrande slirbromsar i all ära: Min mest spännande fiskeupplevelse på senare år var att drilla en braxen på mitt löjspö med tunn tafs. Där kunde man snacka o spöböj...

    SvaraRadera
  3. Braxen på toppknutet kan vara en riktig upplevelse.

    Jag har ett Daiwa Sweepfire Tele Whip som jag köpte billigt. Jag har varianten på tre meter som packas ner till halvmetern. Riktigt smidigt att ha med sig. Det blev också spöt jag använde mest senast jag semestrade vid en insjö.

    Några små flugor hade varit kul att ha med till sitt metspö. Några små torrflugor när mörtarna vakar ordentligt.

    SvaraRadera