Leta i den här bloggen

onsdag 21 september 2022

Världens snyggaste 444:a

Att det är mödan värt att restaurera gamla haspelrullar är jag den förste att hålla med om. Själv brukar jag dock (eller har i alla fall hittills...) nöja mig med att göra rent dem och se till att de fungerar mekaniskt. Men man kan naturligtvis gå längre.

Många välskötta men flitigt använda rullar ser, särskilt om de fiskats med i saltvatten, tämligen skrabbiga ut och skulle vara väl värda en ansiktslyftning. Om jag ska skylla på att jag så långt som möjligt vill bevara mina rullar i originalskick eller (kanske mer ärligt) min lättja kan vi lämna därhän, men nu har jag fått mig en tankeställare.

Den här filmen är, även om jag trots åtskilliga besök i landet inte hänger med i portugisiskan, för mig en ren njutning. Och resultatet av det dokumenterade arbetet häpnadsväckande. En rulle bättre, i vart fall snyggare, än den var när den lämnade ABU för runt sjuttio år sedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar