Leta i den här bloggen

måndag 5 september 2022

Näthat

Min lilla lägenhet är uppvärmd på annat sätt och någon elbil har jag inte (råd med) så jag drabbas inte annat än indirekt, vilket förvisso är illa nog, av cirkusen på elmarknaden. Ändå kan jag inte låta bli att undra. Min uppfattning är att det började spåra ur när man plötsligt terroriserades av telefonförsäljare och skräppost där man uppmanades att byta elavtal. Alltså ännu ett geschäft i avregleringarnas och valfrihetens spår. Exakt hur det hela fungerar (eller snarare inte fungerar, efter vad det verkar) har jag inte tid eller ork att sätta mig in i men jag misstänker starkt att det hela snarare är en finansiell snarare än en reell kris, dvs att priskaosets orsaker är finansiella snarare än reella och att detta, i sin tur, bottnar i illa överlagda politiska beslut. Putin och hans vansinniga invasion av ukraina må vara en katalysator men knappast grundorsaken (och för detta talar starkt att så gott som alla ansvariga politiker, likt Karl XII, tiger och pekar mot öster...). Mycket, inte bara posten och tågtrafiken fungerade bättre förr när staten tog ansvar för landets infrastruktur. Istället har man under de senaste decennierna byggt upp en administrativ infrastruktur som gör att transparensen är obefintlig för den medborgare som undrar vad som gått fel och gör att de politiskt ansvariga alltid kan peka på andra. Och så ojar de sig över det sk politikerföraktet, men skriver man sådant blir man väl beskylld för näthat?

"Regeringen skjuter till hundratals miljarder i krisstöd till energibolagen för att undvika en finanskris.

Finansministern kallar läget för mycket allvarligt, men stödet ska rädda de svenska hushållen.

Svenska knegare ska inte märka någonting alls, säger statsminister Magdalena Andersson (S)."


Mer uttryckligt kan väl knappast en statsminister omyndigförklara sig och sin regering? Eller vad gör de egentligen, de som styr riket, med våra skattepengar om de kan omallokera hundratals miljarder utan att vi inte märker någonting? Märker vi inte av om hundratals miljoner går hit eller dit eller någon annastans framstår ju de harvandet med statsbudgeten som en övning i lufttomt rum. För de har väl inte stoppat undan hundratals miljarder eller mer i någon regeringens egen smauggrotta ur vilken de av sina hjärtans godhet kan ösa pengar för att rädda hushållen? Själv utgår jag ifrån att det är mina och andra skattebetalares pengar som nu ska gå till annat är "vård, skola och omsorg", hårdare tag mot gängkrimnaliteten, grön omställning eller vad det nu är för floskler som gäller i just den här valröran. Förlåt, valrörelsen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar