Leta i den här bloggen

lördag 24 september 2022

Kinetic Playmate

Kinetic Playmate är ett trevligt mjukbete som finns i några olika storlekar lämpade för vårt svenska abborr-, gös- och gäddfiske. Till gäddfisket gillar jag 20 cm-varianten som väger 52 gram. Till formen är den lik Pig Shad Junior.











Playmate finns att köpa som lösa kroppar eller färdigriggad. Den färdigriggade levereras med ett 10-grams, blyfritt, screw-in jigghuvud med en stinger (jag vet, men jag ids inte översätta till riktig svenska...). På sti... tafsen sitter, precis mitt under betets buk, en Mustad trekrok. Det är en detalj jag uppskattar. Dels har jag, sedan barndomen, ett grundmurat förtroende för Mustad men framförallt är det ett plus att man nöjt sig med en (1) trekrok där de allra flesta, slentrianmässigt, skulle använt två. Krokar är viktiga men ett nödvändigt ont och ju färre sådana man använder desto färre bottennapp blir det, desto säkrare sitter de fiskar man lyckas kroka och desto skonsammare blir avkrokningen (både för fisk och fiskare).

Köper man en naken Playmate (ursäkta...) kan man naturligtvis kopiera fabriksriggningen men annars rekommenderar (och föredrar) jag en vanlig jiggkrok. Savage Gear Last Meter i tio gram och storlek 8/0 tycker jag är alldeles lagom. Den jiggskallen har en ögla för montering av en sti... tafs om man så vill men jag är, som sagt, minimalist när det handlar om krokar och en av fördelarna med  en traditionell jiggkrok är att betets undersida är "ren" så att man kan fiska alldeles intill, eller på, bottnen utan att gå fast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar