Leta i den här bloggen

fredag 16 september 2022

Noris Shakespeare Ranger 2140

Shakespeare var en amerikansk tillverkare av sportfiskeprodukter. Företaget startades 1897 i Kalamazoo i delstaten Michigan men flyttade på 1970-talet till South Carolina. Numera är det, som nästan allt annat, ett namn som ägs av Pure Fishing. Noris var en tysk firma, baserad i Nurnberg, i samma bransch. 1963 köpte det amerikanska företaget upp det tyska och Noris Shakespeare uppstod som ett europeiskt dotterbolag till Shakespeare Company.


Om den rulle som bär namnet Noris Shakespeare Ranger 2140 vet jag, dessvärre, inte mycket. Den är uppenbarligen avsedd för kustfiske/lättare havsfiske, verkar vara rejält ihopkommen med förtroendeingivande drev och jag gissar att den är tillverkad i Japan på sent sextio- eller tidigt sjuttiotal. Mitt exemplar har jag ännu inte fiskat med och det tror jag inte att någon annan heller har gjort. Någon har dock skruvat loss spolen och då lyckats drälla bort en av de två teflonbrickor sin ingår i slirbromspaketet, men den är ju dessbättre lätt att ersätta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar