Leta i den här bloggen

fredag 15 mars 2019

Spölängder och kastlängder och annat

Vi som kustfiskar efter havsöring lägger, trots att de flesta huggen kommer på grunt vatten och nära land, stor vikt vid att våra spön ska kunna kasta långt. Enligt fysikens lagar så borde, allt annat lika, ett längre spö prestera längre kast än vad ett kortare spö gör. Men teori och praktik går inte alltid hand i hand och allt annat är sällan lika. 

Förra helgen stod jag vid Nothamn och kastade en 20 grams Vicke med ett sjufots Shimano Exage. Att jag använde det spöt berodde på lättja. Vi hade stannat vid kanalen och fiskat med jigg efter gädda och eftersom spöt redan var upptacklat så bytte jag bara sandrajiggen mot en kustwobbler. I baksätet låg ett niofots Edge Dynamic (som jag tagit med just med tanke på eventuellt öringfiske men nu iddes jag alltså inte). Möjligen hade jag kunnat kasta några meter längre med niofotaren, men nu hade jag med sjufotaren all längd jag behövde och dessutom utan att ta i. Edgespöt är förvisso lätt men en sjufotare väger mindre än en niofotare och är ännu vilsammare att hantera.

Just det där med att ett längre spö - även dagens lätta kolfiberspön - är tyngre att hantera påverkar, åtminstone mot slutet av ett längre fiske pass kastlängderna negativt. Allt annat lika är det, som jag nyss skrev, sällan. Visst är några extra fot på spölängden ibland guld värda. Man får bättre kontroll när man har lång lina ute och vid bombardafiske underlättar det hanteringen av långa tafsar. Men ofta föredrar jag ett kortare spö, framförallt under förflyttning och vid vadning. När man fiskar utvadad över en slät grundbotten så täcker man ju fiskevattnet även med ett spöl som inte kastar de där sista metrarna, det är ju bara att vada några meter till och ett åttafotsspö är mycket smidigare att hantera än ett tolvfots när man står till midjan i vatten.

När jag skriver det här minns jag ett sjufots grafitspö jag hade för ca trettio år sedan. Det var klassat för beten upp till 30 gram. Jag byggde om underdelen så att bakgreppet blev längre och resultatet blev en lätt och välkastande sjuochtrekvartsfotare som jag ofta - och med framgång - fiskade havsöring med från Väddös klippor. Nu har jag ända upp till fjortonfotare i spögarderoben, men allt oftare finner jag mig stå med en sju eller åttafotare i näven när jag är ute och fiskar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar