Leta i den här bloggen

fredag 15 mars 2019

Leka snusmumrik

Idag har jag tvättstuga, vilket innebär att jag arbetar från bostaden och avbryter detta med att springa stafett från högsta våningen (där jag bor) och ner i källaren (där tvättstugan är). Jag kombinerar detta med att bära ner saker som ska till återvinningen eftersom det är slöseri med energi att gå ner tomhänt. Idag hade jag dessutom ett ärende till mitt källarförråd. Där hittade jag detta fina, alldeles oanvända, metspö. Ett fyra meter långt Darts "Bamboo" Pole. De har själva satt bamboo inom citattecken, antagligen därför att det inte är av bambu utan glas/kolfiberkomposit.

Hur som helst så gillar jag att man lackat det så att det åtminstone ser ut (litegrann och om man kisar) som bambu. Antagligen var det därför jag köpte det. Mitt första spö var ett bambumetspö. Jag vill minnas att det var enormt långt så gissningsvis var det kanske tre meter. Det är hyfsat långt för en femårig knatte.

Fyra meter är inte så långt för en sextioårig gubbe, men det räcker. Nu ska det bara knytas en metrev och sedan, när vårsolen slår till på allvar, ska jag smita från kontoret en eftermiddag, ta med mig en burk mask, kanske en liten burk med majs, en termos kaffe, min pipa och min sköna stol och sätta mig vid åkanten eller kanske bege mig upp till kanalen  och ha det gott. Det var faktiskt rätt länge sedan jag metade med toppknuten lina. Alldeles för länge och nu har jag tydligen ett fint spö för just det ändamålet. Undrar just vilka ytterligare skatter som kan gömma sig i källarförrådet. Det är nog hög tid att gå igenom det och att göra sig av med de prylar som hamnade där efter flytten hit för några år sedan och som jag uppenbarligen inte har någon användning för...

Men först kan jag ut och leka snusmumrik. Det känns mer angeläget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar