Leta i den här bloggen

onsdag 27 mars 2019

Pendelspinnare

Mörrumspinnaren är ett för de flesta, åtminstone de flesta som växte upp innan gäddfiske blev liktydigt med jerk, swimbaits och annat liknande, välkänt drag. 18-gramsversionen (som var den tyngsta som då fanns)  lockade sommartid upp många hundratals gäddor från det vsla djupvatten där de parkerat, oåtkomliga för Atom och Utö eller, för den delen, Hi-Lo. Mörrums blyhuvud tog den snabbt ned i djupet och på vägen spann skeden. Inte sällan kom hugget på vägen ned. I skärgården och längs gotlandskusten var färgen BGL den kanske mest fångstgivande.



Den här typen av bete (som faktiskt inte uppfanns av ABU) heter pendelspinnare. Franska Mepps har några olika varianter på sitt program och nyligen hittade jag den här från Blue Fox. Inte BGL utan snarare Fire Tiger, men den kommer säkert att bli den sista måltiden för flera gäddor den kommande säsongen. 


Här är några av de gamla Mepps Lusox jag har kvar av de jag köpte på Husbergs någon gång under sjuttio- eller åttiotalet. De sålde ut dem så de betraktades antagligen som hyllvärmare redan då men jag köpte, åtminstone som jag minns det, hela deras (inte alltför stora) restlager och det har visat sig vara en god affär. Framförallt har jag haft glädje av att de här spinnarna, till skillnad från den annars förträffliga Mörrumspinnaren, är delbara. Huvudet kan lätt bytas mellan olika stora skedar eller så kör man med själva skedspinnaren oförtyngd om man vill fiska på grundvattnet. Blue Fox-spinnaren ovan fungerar på samma sätt och jag har även andra (franska) pendelspinnare som gör det. Kort sagt så kan man genom att plocka med några spinnardelar i olika färger och storlekar och några huvuden olika vikter skapa ett litet system som gör att man är rustad för en mångd olika situationer men som samtidigt ryms i en byx- eller jackficka. Jag är osäker på om denna förträffliga spinnare längre är i psoduktion.


Även Suissex, som tillverkar många fina spinnare och som på den svenska marknaden hittas hos Decathlon, har en mycket trevlig pendelspinnare. Det är bara att blanda och ge och alltid ska man väl hitta någon kombination som passar det vatten man fiskar i och lockar rovfisken till hugg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar