Leta i den här bloggen

söndag 10 mars 2019

Catch and Cook

Så enkelt, så gott! Och säkert också nyttigt! Bättre för mig och klimatet än rött kött eller odlad norsk lax eller vietnamesisk pangasius. Jag har just smällt i mig tre gäddfärsbiffar med kokt potatis, rårörda lingon och en liten pilsner (Pistonhead Haze Lager, rekommenderas). Färsen gjorde jag på fri hand sedan jag skalat och satt på potatisen. Gäddfiléerna skars upp i mindre bitar och slängdes i matberedaren, följda av litet gul lök. Så knäckte jag två ägg, hällde i litet grädde, kryddade - med salt och peppar - slängde i en näve ströbröd och till sist en skvätt grädde till för att få konsistensen lagom. Klickade sedan med en slev ner lagoma klutsingar av färsen i en lagom het panna där smöret redan fräste. Brynte biffarna vackert gyllenbruna på båda sidor, slog sedan av på värmen och satte ett lock över pannan medan potatisen kokade klart.

I går åt jag en perfekt stekt (enligt min smak) ryggbiff med klyftpotatis, bearnaise och franskt rödtjut. Mycket gott, men dagens måltid var vassare! Och i och med den var gårdagens trevliga fisketur fullbordad. Och fulländad. För att åka ut och dra upp fisk bara för att sedan kasta i den igen och åka hem och äta något sämre känns halvt, bortkastat och - faktiskt - dumt.

Dra upp den fisk du/ni vill äta och låt den annars vara i fred. Är det så fel? Är man en köttfiskare, en bonkare, en samvetslös gäddmördare om man har det förhållningssättet? Är det ädlare att bara lattja med fisken, att riskera att skada den enbart för sitt eget höga nöjes skull? Jag har svårt att köpa ett sådant resonemang. Jag är en sportfiskare av gamla stammen.

2 kommentarer:

  1. Har för avsikt att pröva gädda i år ungefär så som du gjort. Har för många år sedan prövat gädda som grillas i folie med lite citron och lök. Smakade inget märkvärdigt. Tror mer på biffar i stil med det du gjort.

    SvaraRadera
  2. En av finesserna med att göra färs är att man kan mixtra litet hur man vill. Den gotländska nationalrätten idbullar görs på färs av id med litet fläsk nedmalt. Funkar även till gädda. Testa med litet (annars tar det över helt) bacon eller rökt sidfläsk. Ansjovis är en annan klassiker liksom senap eller pepparrot. Jag gillar att göra en slät förs och sedan, för hand, röra ned litet kapris eller varför inte skalade räkor?

    Sedan kan man välja mellan att steka färsbiffarna, bryna dem försiktigt och sedan låta puttra färdigt i en god sås av grädde/creme fraiche och en skvätt vitt vin. Fritera dem. Eller laga till dem i vattenbad. Eller...

    SvaraRadera