Leta i den här bloggen

måndag 2 maj 2022

Uppförandekoden i praktiken 5 - Vi gör vad vi kan

"Vi...gör vad vi kan för att minska miljö- och klimatpåverkan av vårt fiske."

Att göra vad man kan låter anspråkslöst, men den språkliga innebörden är faktiskt densamma som i uttrycket göra allt vad man kan. Allt således, som står i ens makt. Och det ska vi sportfiskare, enligt förbundets nya uppförandekod, göra för att minska miljö- och klimatpåverkan av vårt fiske. Var och en av oss efter sin förmåga. 

Minska betyder att vi ska försöka göra denna påverkan lägre än, får man anta, den är idag. Annars hade man ju kunnat skriva att vi ska göra vad vi kan för att hålla denna påverkan så låg som möjligt, men låt oss inte märka ord. Inriktningen är ju glasklar.

Själv fiskar jag i stort sett utslutande från land. Jag går illa och bor en bit från de ställen där jag brukar fiska. För transport av mig själv och min utrustning använder jag min bil, en liten Skoda Fabia. Vad kan jag göra för att minska miljö- och klimatpåverkan av mitt fiske? Som jag ser det så skulle jag kunna dra ner på mitt kustfiske och oftare meta i ån hemmavid. Möjligen skule jag kunna bgränsa mitt fiske till platser och tider som går att få ihop med SL:s tidtabeller. Elbil är jag skeptisk till och där jag bor saknas laddningsmöjligheter. Dyra är de ju också...  Inom det möjligas gräns ligger förstås att sluta med fisket, men annars upplever jag att avtrycket av mitt fiske redan är tämligen minimalt.

Men hur ska de som ägnar sig åt trolling göra? Och de som drar båtar med stora motorer på trailer efter sina SUV:ar land och rike runt, tex för att delta i av Sportfiskarna sanktionerade fisketävingar? Jag menar, här finns ju onekligen en viss potential för att minska miljö- och klimatpåverkan. Det är inte helt lätt att få ihop uppförandekodens uppmaning att göra vad vi kan i detta avseende med sådant fiske. Eller med anordnandet av sådana tävlingar. Men det är ju fullt möjligt att fiska från en båt framdriven med åror och de flesta tävlingsplatserna i, till exempel, Swedish Pike League kan man ta sig till med allmänna kommunikationer. Innebär den nya uppförandekoden att Sportfiskarna nu kommer att göra vad de kan för att minska tävlingens miljö- och klimatpåverkan? Starkt jobbat, i så fall! Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar