Leta i den här bloggen

fredag 20 maj 2022

Köp inte en zebra

Plastbeten i all ära, för mig är ett skeddrag i metall fortfarande förstahandsvalet när jag fiskar efter rovfisk med konstbeten. Det och spinnare var vad jag lärde mig att fiska med och som bekant är det svårt att lära gamla hundar sitta. Och när jag var grabb så var skeddragen oftast metallfärgade, dvs S, G eller K. Silver, guld eller koppar. Eller S/G, silvrig utsida med förgylld insida, som jag höll för det bästa. Även S/K förekom.



Den vanligaste målade varianten var Z, zebra, vilket var (och är) ett drag i guld (dvs mässing) med utsidan målad svart men så att mässingen lyste igenom i ränder. Den färgen var tvåan på min lista och den färg jag oftast använde när jag fiskade innan det börjat skymma.

Men jag föredrog (och föredrar) att göra mina egna zebrafärgade drag (och spinnare). Utgångsmaterialet är ett omålat skeddrag i mässing och de verktyg som behövs en svart tuschpenna (Sharpie rekommenderas) och en vass knivspets eller annat ritsverktyg. Processen är att man först målar dragets utsida svart och sedan med knivspetsen skrapar fram mässingsränder.

Så följ mitt och Povel Ramels råd: Köp inte en zebra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar