Leta i den här bloggen

onsdag 18 maj 2022

Met- eller haspelspö?

Vad är, kan man fråga sig, skillnaden på ett metspö och ett haspelspö. Jag tänker nu på den typ av mete där rulle använs och inte mete med toppknuten lina. Mitt svar är att det avgörs av hur man använder spöt. Tar vi, som utgångspunkt, ett tolvfots sk bombardaspö så är det ju ett långt haspelspö avsett för (eller i vart fall marknadsfört som) fiske med bombarda men det går naturligtvis lika bra att kasta drag eller andra beten med. Och likaväl som en bombarda kan man använda någon annan typ av flöte. Eller sänke, om det är bottenmete man vill ägna sig åt.

Den kommande veckan kommer jag att befinna mig några dagar på Gotland och några dagar i närheten av Trollhättan (dvs med Västkusten inom bekvämt avstånd) och även om det mest är sociala aktiviteter som står på programmet såt tänker jag ha med en fiskeutrustning. Kustfiske efter havsöring (Gotland), mete i någon insjö (Kristi himmelsfärds dag!) och fiske efter makrill eller gyltamete (Västkusten) är vad som kan bli aktuellt. Jag tror att mitt tredelade 12 for långa Kinetic bombardaspö klassat för vikter upp till 24 gram inte bara täcker in detta utan passar så gott som idealiskt till allt detta fiske. Och det även om jag inte skulle komma att använda någon bombarda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar