Leta i den här bloggen

onsdag 11 maj 2022

For the heaviest and the longest, Record-tackle is the strongest

Napp och Nytt i pappersform har gått i graven, något många sörjer över. Själv tyckte jag redan för åtskilliga år sedan, när Pure Fishing tagit över, att man kunde ha och mista den. Saker kommer och går och omnia tempus habent. Och även om få av oss minns en tid utan Napp och Nytt så har den publikationen inte alltid funnits, det är bara så att våra liv är så korta och våra minnen ännu kortare så att vi har ett väldigt närsynt perspektiv på tillvaron.

För den som är mer intresserad av äldre fiskeutrustning än av den senaste kinaimporten är här en gammal katalog från ABU (Record) . I den kan man bland mycket annat ta del av skildringen av makarna Johanssons långa kamp med en av Mörrumsåns största laxar. Men en bild kan säga mer än tusen ord och själv är jag mest fascinerad av fotografierna av stolta fiskare som poserar med stora laxar och lätta enhandsspön med rullar av levelwind typ. DET är hard core-sportfiske! Och att så påfallande många av fångstmännen bär slips och kavaj. Åtminstone vid fotograferingen. Det skulle min gamla mamma gilla, hon som brukar fråga om jag ska på hemvärnsövning om jag visar mig inomhus iförd rutig skjorta. Och hon var ju med på den tiden då katalogen trycktes, även om hon inte brydde sig ett iota om fiske.


edit. Vad det är som jävlas är jag inte man att reda ut men det verkar vara stört omöjligt att få änken till den gamla katalogen att funfera. här är, hur som helst, webadressen: file:///C:/Users/46705/Downloads/Record%20fishing%20Tackle%20(2).pdf

3 kommentarer: