Leta i den här bloggen

måndag 9 maj 2022

Ambassadeur 1000 - en snackis

Ambassadeur 1000, 1000 C, 2000 och 2000 C hör nog till de minst kända ambassdeurrullarna, möjligen är de sällsynta? Jag har, hur som helst, aldrig sett någon annan sådan rulle än de jag själv äger ute vid fiskevattnen. Eller överhuvudtaget IRL. Även på nätet är det sällan man stöter på dem och inte ens på den förträffliga sidan realsreels.com har jag sett någon.





















I princip är de samma gamla rulle som de klassiska 5000 mfl, eller kanske snarare de små ambassadeurerna 2500 C mfl. Kort sagt är Ambassadeur 1000 mfl lika bra rullar som viken som helst rund Ambassadeur från tidigt åttiotal. Det som skiljer är profilen och att linspridaren står stilla vid kast. Sedda från sidan är de alltså inte runda utan har en något kantig droppform, en profil som går igen i de många varianter av magnetbromsade ambassadeurer med gavlar i plast (förlåt, grafit...) ABU pumpade ut under åttiotalet (och som, efter några säsonger brukar se ut som hejkomochhjälpmig utvändigt). Tänk om man fortsatt att använda eloxerad aluminium? Hur det hade gått då får vi aldrig veta. Men att modellserierna med graftgavlar avlöste varandra i en  takt så att man aldrig hann lära sig namnen på dem för att sedan försvinna (medan de runda rullarna med sina aliminiumgavlar fortfarande både tillverkas och säljs) vet vi.



Nå. Ambassadeur 1000 och dess syskon blev också kortlivade i ABU:s modellprogram (såvitt jag vet började produktionen 1982 och de fanns sedan i sortimentet 1983-84) men trevliga rullar är de. Och åtminstone jag tycker att det är roligt när andra fiskare kommer fram för att fråga vad det är för en märklig rulle man fiskar med. Eftersom jag trivs med bussningar (glidlager) och gillar röda rullar så är det oftast min Ambassadeur 1000 som får komma ut och luftas. Den passar för övrigt utmärkt till det fiske efter främst abborre och havsöring jag ägnar mig åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar