Leta i den här bloggen

måndag 16 maj 2022

58,02 meter

Handen på hjärtat, hur långt kastar DU med din multirulle? Min fråga föranleds av vad som sägs i en katalog från AB Urfabriken i vilken de puffade för sina Record multiplikatorrullar. 1941. Där står nämligen att "det officiella svenska längdrekordet i spinnkast är 58,02 meter". Det är en respektingivande längd och när man läser vidare blir man (åtminstone jag) än mer imponerad, för där står "Rekordet gäller för fiskeklass med 18 gr. kastvikt (speciell trävikt för tävlingar) och vanlig fiskeutrustning, då rullen icke får vara försedd med automatisk broms eller frikopplad spole. Linan får icke vara tunnare än 9 lbs. och kastet utföres på slät mark."


Nu anges inte med vilken rulle rekordkastet ska ha utförts vilket ger anledning till en viss försiktighet. På samma sida visas rullarna Record 1800 och Record 1700 och det intryck som ges är att det skulle vara en sådan rulle som använts, men nog skulle väl detta förhållande i så fall ha basunerats ut? 

Beträffande Record 1800 kan i katalogen utläsas såväl att dess linspridarmekanism enkelt kan monteras bort och att en lättmetallspole till rullen fanns att tillgå. Trimning av multirullar var alltså på gång redan 1941 då katalogen gavs ut. Men ändå, 58 meter med ett fiskespö av 1940 ärs modell och en rulle utan vare sig frikopplingsbar spole eller kastbroms. Respekt!




Jag har själv, mest på skoj, testat att kasta med gamla levelwinds och spön från när det begav sig och visst går det. Alldeles utmärkt, faktiskt, men inte är man i närheten av några 58 meter. Mina bästa kast med sådan utrustning är knappt hälften så långa.

Att tävla i casting fiskeklass, ungefär som att köra rally med standardbilar, är en sympatisk idé. Många "vanliga" sportfiskare skulle förmodligen lockas att åtminstone någon gång pröva sina krafter i en sådan tävling. Som jag förstått det förekommer det inte längre utan är casting längd numera en disciplin som utövas med redskap optimerade för att kasta långt med men föga användbara för fiske. Därför kastar man idag tämligen exakt dubbelt så långt* som man gjorde 1940 men jag är mer imponerad av det gamla rekordet.

I helgen som var fiskade jag på lördagen med två gamla Record-rullar, en 1550 med nylonlina och en 1700 med (modern) flätlina och på söndagen med en modern Ambassadeur 5500 CS Pro Rocket med nylonlina. Någon exakt mätning av kastlängder gjorde jag inte men mitt ögonmått säger mig att jag kastade ungefär dubbelt så långt med den moderna rullen. Kanske tangerade jag rentav det gamla 58-metersrekordet? Hur som helst så var det en intressant upplevelse.


* Gällande världsrekord i castingdisciplinen Multiplier Distance Double Handed är 116,32 meter och innehas av britten Colin Howlett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar