Leta i den här bloggen

fredag 6 maj 2022

Att trimma eller inte trimma, det är frågan

Till vänster en helt otrimmad 5000 Classic, till höger en 5500 CS Pro Rocket med keramhybridkullager, lättiktsspole och lättviktslinspridare.

























Lönar det sig att trimma en Ambassadeur? Bussningar eller kullager? Originallager eller keramhybrid? Raketolja? Frågor, frågor, frågor... 

Först några frågor:

1. Hur långt behöver du kunna kasta? 

2. Har du övervägt att istället använda en haspelrulle? När det handlar om lätta beten är haspelrullen överlägsen om det är långa kast man är ute efter.


Sedan några självklarheter:

1. Kan man inte kasta så är det illa använda pengar att trimma sin rulle. En skicklig kastare kastar bättre (längre och säkrare) med en standardrulle än vad en nybörjare gör med en toktrimmad rulle. Om man satte en normalbilist bakom ratten i en Formel 1-racer skulle han antingen ängsligt och ryckigt krypa fram eller krascha och det fungerar i princip likadant med multirullar.

2. Spöt har väl så stor betydelse som rullen. 

3. ABU Ambassadeur är en väldigt bra rulle så innan man börjar byta ut delar bör man se till att den rulle man har är ren, korrekt smord och kalibrerad. Dessvärre är en ny rulle uppsmord snarare för konservering än för maximal prestanda så den trista sanningen är, att det första man bör göra när man fått hem sin nya rulle inte är att ge sig ut och fiska. I stället bör man skruva isär rullen och sedan göra rent och smörja högfartssystemet. Ofta(st) finns det mer att vinna på att få en rulle i originalskick att fungera optimalt än på att bygga om den och det kostar dessutom betydligt mindre. När man på detta vis, förhoppningsvis, fått sin rulle att fungera som den ska så är de vinster som står att hämta genom att börja byta ut fullt fungerande delar tämligen små.


Men... det är onekligen ett nöje i sig att trimma en rulle (precis som det var roligt och lärorikt att trimma sin moped cirka 1973 när det mesta och särskilt musiken var bättre). Börjar man med att byta ut originallagren mot keramhybridlager så är man fast. Inte så att rullen plötsligt kastar tio meter länge utan så att man genast börjar noja över vad det nu är som bromsar och snart så har man bytt ut själva spolen, mellanhjulet till linspridaren, linspridaren och knivbulten varefter man börjar fundera över om inte ännu vassare kullager skulle... Ja, ni förstår kanske? Och till skillnad från när man var ute med sin snabba moppe behöver man inte oroa sig över att bli tagen av polisen, för oavsett om det egentligen är vettigt att trimma en Ambassadeur så är det i alla fall tillåtet.

Vill du ha ytterligare argument för att ge dig in i trimningsträsket så kan du ju lyssna på vad en som verkligen vet vad han talar om har att säga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar