Leta i den här bloggen

torsdag 22 november 2018

Smart och elegant

Syslöjd hade jag när jag gick på mellanstadiet. Det var obligatoriskt. Jag kan fortfarande använda nål och tråd och skulle antagligen även kunna köra en symaskin. De vi hade var gamla konverterade (försedda med en extern elmotor som drev remmen) trampsymaskiner av märket Singer. Jag minns inte om de ens hade zick-zacksöm, men rakt fram gick de ruggigt fort om man trampade plattan i mattan.





I vuxen ålder har jag mest sytt i lossade skjortknappar och annat liknande men just nu är jag inne i ett mer ambitiöst sömnadsprojekt. Jag har köpt resårband som jag klippt i lagoma bitar som jag sedan syr ihop. Då får jag spolskydd till mina haspelrullar. Dessa skydd håller linan på plats samt skyddar såväl linan som spolens framkant (som man inte vill ha hack eller repor i). Med skydden på kan man lugnt lägga rullar och spolar i packningen. Smart och elegant, om jag får säga det själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar