Leta i den här bloggen

lördag 10 november 2018

Använder du solskyddskräm?

Jag är man och använder alltså inte solskyddskräm. Eller några andra krämer utom rakkräm och eftersom jag har helskägg så är min förbrukning av sådan  synnerligen sparsam. Däremot brukar jag vara påklädd och oftast iförd såväl huvudbonad som solglasögon när jag är ute och fiskar i tjänlig väderlek. I många år har jag fått känna mig som en dålig människa och en hudcancerkandidat eftersom jag inte smörjer in mig under den varma årstiden. Men idag känner jag mig upprättad! Solskyddskrämerna innehåller en massa kemikalier som är farliga för miljön. I vart fall för korallreven. Det bör ju innebära att krämerna är giftiga och sådant bör man undvika. Dödar de korallrev så är de rimligen skadliga för annat liv såväl under som över ytan.


För övrigt undviker jag även badstränder under sommarhalvåret. Vintertid kan emellertid vissa av dessa erbjuda goda möjligheter att fånga havsöring. Jag inbillar mig att de som är mest neu... noggranna med att smörja in sig med solskyddskräm på det stora hela taget är samma individer som nuförtiden är laktos- och glutenintoleranta och får dödsångest om de på gatan känner tobaksdoft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar