Leta i den här bloggen

tisdag 20 november 2018

Knivar

När jag, i början av sjuttiotalet, köpte min första egna haspelutrustning gjorde jag det ordentligt. Jag lät det inte stanna vid spö, rulle (med extraspole) och lina utan investerade även i en rejäl kniv och en ABU fisketång. Rullen och spöt är nu minnen blott men kniven och tången är trogna följeslagare. Kniven, som detta inlägg handlar om, är av Frosts tillverkning och i laminerat stål. Greppet är av någon slags ädelträ. 



Bladet har med tiden fått en viss patina men har klarat sig ganska bra. Skärpan håller jag alltid på topp, helst med ett bryne av gotländsk sandsten men i nödfall får någon dyr japansk brynsten eller diamantbryne duga. Det laminerade kolstål som förr användes i moraknivarna är, det är i alla fall min uppfattning, det bästa material man kan göras ett knivblad i (och det är en gåta att man tycka ha övergett det, men troligen är det för dyrt).



Jag köpte för en tid sedan en kinesisk? "morakniv" i rostfritt stål på Jula för 19 kr 90 öre. Sjukt billigt. Dessutom är det en alldeles utmärkt kniv. Den ligger bra i handen, plastgreppet är försett med inlägg av något gummiliknande material som gör det bekvämt och halksäkert. Bladet har en bra form och god skärpa. Sa jag att den var rostfri?

Vad min gamla kniv kostade minns jag inte men det var säkert ungefär lika mycket som rullen, dvs runt en femtiolapp. Det motsvarar ca 350 kr i dagens penningvärde. Så dyra knivar som jag köpte som grabb skulle jag knappast kosta på mig nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar