Leta i den här bloggen

onsdag 28 november 2018

Om vadning och vadare, 1

De första gångerna jag vadade under fiske gjorde jag det i badbyxor. På sommaren. När jag blev året-om-boende på Gotland  några år i början av åttiotalet och därmed började idka kustfiske på året-om-basis insåg jag, frampå höstkanten det första året, att badbyxorna inte var någon hållbar året-om-lösning. Mellan Söderport och tingshuset fanns på den tiden en sportfiskebutik. Där inhandlade jag ett par vadare av Vikings fabrikat. De var tillverkade av någon slags gummerad väv och oerhört rymliga. Förutom mig skulle de säkert ha rymt ett halvt badkar med vatten så för att undvika den risken skaffade jag ett elastiskt bälte som jag satte runt bröstet för att "täta". Sedan var det bara att ge sig ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar