Leta i den här bloggen

lördag 17 november 2018

Huevos Rancheros



En fisketur utan matsäck känns litet halv. Mackor och termoskaffe fungerar men allra helst vill man (jag) ha varm mat tillagad ute i det fria. Idag blev det en variant på huevos rancheros och efter den braklunchen infann sig någon slags paltkoma och Joel och jag blev sittande i närmare en timme under vilken vi diskuterade och jämförde gäddrag och annat innan vi orkade omgruppera för fortsatt fiske. 

edit. "Köket" består av en liten gasolbrännare (Primus Spider), en stekpanna, en skärbräda, en kniv och en plastslev

Innan jag åkte hemifrån sköljde jag av en förpackning (förkokta) svarta bönor och rev en bit cheddar. På vägen tittade jag in på ICA där jag köpte en röd pepparfrukt, en röd paprika, en vitlök, en gul lök, ett paket krossade tomater,  olja, en förpackning choritzo (3 korvar), ägg och tortillas. Med mig hemifrån hade jag salt, peppar, timjan och BBQ-krydda.

På plats skalade och hackade jag fyra vitlösklyftor, lade dem att fräsa i olja i den heta stekpannan medan jag skalade och hackade den gula löken samt kärnade ur och skar pepparen och paprikan i lagoma bitar. Dessa ingredienser slängdes ned i pannan allt eftersom. I med bönorna. Sedan "skalade" jag korvarna och skar dem i små bitar (helst hade jag velat ha "färsk" choritzo i vilket fall jag använt den kryddade färsen  men man tager vad man haver... De nämnda ingredienserna fick fräsa ett tag, kryddor tillsattes och så hällde jag över de krossade tomaterna varefter det hela fick puttra en stund (medan jag gjorde några kast). När jag bedömde att såsen var lagon fast gjorde jag gropar  genom att trycka med sleven och knäckte ett ägg i varje grop, hällde över den rivna osten, satte på locket (skärbrädan) och väntade tills äggen var klara. Sedan fick anrättningen stå och svalna/stanna ett tag innan vi högg in och fyllde våra tortillas med härligheten.

edit 2. Nu har jag lokaliserat en (lokal) butik som för "färsk" choritzo så nästa gång blir det ännu bättre!

2 kommentarer: