Leta i den här bloggen

torsdag 29 november 2018

Om vadning och vadare, 2

Mina vikingvadare var vattentäta och under de säsonger jag använde dem så fortsatte de att hålla tätt. Däremot saknade de värmesolering så det gällde att, vintertid, ha lera lager värmande kläder under dem. De saknade även stretch (vilket väl är en orsak till att de var så rymligt tillskurna). På det hela taget så fungerade de. Man kunde, rätt klädd, fiska utvadad även i kallt vatten. Motsvarande vadarbyxor idag är gjorda av PVC.

Några år senare befann jag mig i Skellefteå. Där fiskade jag mest i älven och vadarbyxorna var undanlagda. Däremot skaffade jag mig ett par vadarstövlar. Jag minns inte fabrikatet men tror att de var franska. Mycket fina och sulorna var dubbade så de var förträffliga när man på senhösten halkade runt längs älvkanten och vid en vansklig hävning kunde man lugnt kliva ned i vattnet om så krävdes. Även dessa vadarstövlar var, bortsett från själva stöveln, tillverkade av någon slags gummerad väv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar