Leta i den här bloggen

onsdag 21 november 2018

Morning Glory

Jag brukar sällan ha sömnproblem men i morse vaknade jag vid halv fyra. Det kan i och för sig berott på att jag somnade ifrån fotbollen strax efter avspark. Hur som helst så satte jag på ett podradioprogram för att somna om men det hjälpte inte. Jag var klarvaken. Och pigg. Det är i och för sig en god sak eftersom jag bokat tvättstuga från klockan 07.00 och måste åka iväg till Sollentuna vid lunchtid. Men innan det var dags att ta sig an tvätten fanns det tid att fylla så jag skruvade isär, gjorde ren och smorde upp en gammal Shakespeare multirulle. Den kändes litet trög så jag smorde dreven med litet tjockare olja istället för fett. Linspridaren och spolaxelkopparna fick symaskinsolja. Nu känns den i alla fall OK och den är lättservad så att öppna den och ge dreven litet mer smörja då och då är ingen stor sak.




Jag spolade på en vackert blå 0,25 mm flätlina från Biltema och skarvade på ca en meter 0,40 mm nylon. Dessvärre står mina gamla spön i källarförrådet men uppe i lägenheten fanns ett Fenwick HMG basspö så det fick duga. Ett gammalt Kaleva med "tafs" av metalltråd fullbordade det hela. Nu SKA jag innan veckan är till ända (kanske redan idag) provkasta rullen. Som ni redan förstått gillar jag gamla fiskeprylar och det är något i grunden tilltalande med dessa gamla multirullar på vilka veven snurrar bakåt när man kastar och där allt måste skötas manuellt. Visst, man kastar inte långt med dem och ett skatbo är aldrig långt borta men å andra sidan skänker varje lyckat kast en tillfredsställelse man sällan känner när man står och dänger med en idiotsäker magnetbromsad rulle.

edit. Nu är rullen provkastad och den fungerar som den ska, dvs om man ställer "friktionsbromsen" så att spolen snurrar fritt och litar på "tumbromsen" så lägger man utan vidare ut draget en femton meter eller så. Med ett mjukare spö tror jag att kasten blir längre (för med det snabba kolfiberspöt vågar jag inte riktigt ta i. Ett gammalt svajigt glasfiberspö ger en mjukare acceleration som nog bättre passar en sådan här rulle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar