Leta i den här bloggen

torsdag 2 januari 2020

Nya insatser

Kullager är överskattade. Den här fräscha sjuttiotalsamban med sina väl inslitna oljebronsbussningar (jag renoverade dem för några år sedan) är en både stabil och långkastande rulle.

edit. Med anledning av Hans van der Pauws kommentar till detta inlägg postar jag här länken till hans välskrivna och intressanta artikel "The classical multiplier". Till bussningar vs kullager ber jag att få återkomma. 


Jag trotsade blåsten och gav mig på årets andra dag ut till väddökusten. Sju plusgrader i luften, ingen is, ingen snö men heller ingen öring. I morgon ska det blåsa likadant. Jag får se hur jag gör.

edit. Normalt hade jag haft broddar idag. Eller gett mig ut och pimplat. Det är litet knepigt hur man ska förhålla sig till den rådande meteorologiska verkligheten, som snarare är tidig november än dito januari. Kanske ska jag leta rätt på någon gäddvik i morgon?

2 kommentarer:

  1. Hi Herman,

    I've been following your blog from the Netherlands for some time now and I find it very interesting. I regularly contribute to Wayne Real's ABU-website http://www.realsreels.com/ (by coincidence I'm also on the front page right now). Funny what you mention about the brass bushings. Compare this to what ABU itself wrote in 'Napp och Nytt' of 2002: "The C-model, the reel with ball bearings, became a success, despite the fact that in reality it did not cast any further, and ever since most models are made both with and without ball bearings." That's how it goes. You can read more about it here:
    http://www.realsreels.com/history/Multipliers%20translatedbyAuthorHansvanderPauw.pdf
    This is all that I can fit into the answer space of your blog.
    Best wishes!
    Hans van der Pauw (Holland)

    SvaraRadera
  2. Thank you, Hans! I´m a big fan of Waynes site and will check out your piece later today. Keep up the good work and Tight Lines!

    SvaraRadera