Leta i den här bloggen

fredag 31 januari 2020

En Old School universalolja

Låt mig börja med ett erkännande: Jag hör till dem som utan att blinka använder symaskinsolja när jag behöver smörja en rulle. Visst, råkar jag ha särskild rullolja till hands så använder jag den, men symaskinsolja fungerar enligt min erfarenhet lika bra. Jag har smort lagren på ett antal multiplikatorrullar med olika slags raketoljor och det har också fungerat.

En olja ingen sportfiskare (eller hem) bör vara utan är Ballistol. Denna produkt togs fram 1904 på beställning av den tyska armén som behövde en olja som kunde användas till litet av varje. Ballistol är en förträfflig vapenolja men kan även användas för att behandla läder, trä och annat. En trevlig egenskap är att den är hudvänlig och godkänd att använda på verktyg och maskiner som kommer i kontakt med livsmedel (vilket väl rimligen innebär att den inte är giftig). Själv behandlar jag mina knivar med Ballistol. En kolstålskniv med träskaft mår bra av att, när den gjorts ren, gnidas in med Ballistol och har den en läderslida så får sig även den en duvning. Och jag, jag tvekar inte att använda Ballistol på mina fiskerullar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar