Leta i den här bloggen

fredag 3 januari 2020

Balzer Shirasu screw-in gäddsystem med utbytbara vikter

En sak som aldrig upphört att förvåna mig är obalansen i den svenska importen av fiskeprylar. Med tanke på hur mycket mer vårt sportfiske faktiskt har gemensamt med det som bedrivs i övriga Europa är det en gåta att det är amerikanska och japanska dominerar så stort.

Balzer Shirasu Screw-In Hecht-System mit Wechselgewichten är kanske inte det snärtigaste produktnamn jag stött på men beskriver mycket bra, för att inte säga uttömmande, vad det handlar om.


Tyska Balzer fanns redan när jag var grabb (de skryter själva med Qualität seit 1949) och märket var lika okänt här då som nu. 

Tacklet finns i två storlekar, en avsedd för beten 14-20 cm och en för beten 20-30 cm. Bilden visar den mindre modellen som passar bra på tex en Pig Shad Junior. Vidare finns tacklet med såväl fluoröda som svarta vikter.


I min jakt på bra tackel till gummibeten sprang jag på den fiffiga rigg som syns på bilderna i detta inlägg.

Så här ser den tacklade Pig Shaden ut. Utan extra vikt har man ett sk shallow-tackel och vill man fiska djupare så är det bara att montera någon av vikterna (5-10-15-20 gram).


Tyskarna har alltid varit duktiga ingenjörer och deras kvalitetskontroll brukar man kunna lita på. Så jag har köpt på mig inte bara tacklet som visas i detta inlägg utan rätt mycket smått och gott ur Balzers katalog inför årets gäddfiske. Men det får jag återkomma till.

Allting verkar välgjort och korrekt dimensionerat. Krokarna är Mustads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar