Leta i den här bloggen

måndag 13 januari 2020

Gädd?

Ett av mina tidigaste blogginlägg handlar om det klassiska skeddraget, eller kanske snarare gäddraget, Kaleva. Nyligen kom jag i kontakt med ett snarlikt skeddrag som heter Gadd (det är i alla fall vad som står på det). Först tyckte jag (läsglasen var inte på) att det stod Gädd, vilket ju hade varit ett synnerligen passande namn).


Av de Gadd jag lyckats komma över är några tacklade som rödingsblänken, dvs med en enkelkrok i en liten kedja, några som vanliga skeddrag med trekrok och ett är utan krok. Jag gissar att Gadd inte bara är namnet på blänket utan även tillverkarens namn? Sitter någon på kunskap om detta sä hör gärna av dig!



Upputsat och försett med en ny trekrok hamnar draget i kalevafacket i min låda för gäddbeten.




4 kommentarer:

  1. Hi Herman,
    Indeed, Gadd is an apparently Swedish brand of spoon. I spotted it on Tradera in four colours: silver, copper, brass and a combination of these three, as your spoon was before polishing it away... Anyway, it has a nice shiny copper colour now. ;-)
    See: https://www.tradera.com/item/340364/375582956/4st-gadd-blanke-pirk-antik-samlarobjekt-#view-item-main

    KInd greetings,

    Hans van der Pauw (Holland)

    SvaraRadera
    Svar
    1. It´s till in three metal colors only it´s so shiny now that it doesn´t show on the photo.

      Radera
  2. PS - I think Gadd is only the name of this type of spoon, not of the producer that made it, since there also exists a rectangular spoon for the same purpose (röding) with the name Sarek on it in the same lettertype as Gadd.

    Hans

    SvaraRadera
  3. That sounds likely. And it explains why some of the Gadd spoons I´ve found are rigged for ice fishing.

    SvaraRadera