Leta i den här bloggen

onsdag 29 januari 2020

Kustwobbler 2

Det här har jag skrivit om tidigare men det är så viktigt - ett av de bästa utrustningstips jag har att ge - att jag tycker att det förtjänar upprepas åtminstone en gång per säsong. Så här har ni (som läst det förut) det igen.

När jag, för några decennier sedan, köpte mina första Vicke var de försedda med en dubbelkrok monterad så att spetsarna pekade uppåt. Det var helt suveränt och jag kan inte minnas att jag någonsin satte bort en sådan wobbler i de starka blåstångsruskor som lurade strax under ytan längs de gotländska stränder där jag bedrev mitt kustfiske.

Den övre wobblern är i vad jag kallar strömmingsfärg. Ska man ha flera varianter än den rödsvarta Vicke och den tobisfärgade Sandgrävling jag visade i mitt tidigare inlägg om kustwobblers så kommer den överst på listan. Men ta bort trekroken och montera en enkelkrok innan du börjar fiska med den!


När dubbelkroken var uttjänt bytte jag ut den mot en trekrok monterad i en fjäderring och ganska snart gick den wobblern förlorad i ett bottennapp. Numera är trekrok vad Vicke levereras med och det lär öka försäljningen dramatiskt. Det går säkert att få tag i sådana där öppna (dvs krokskänklarna är inte ihoplödda) dubbelkrokar som förr var stadardbeväpningen på Vicke men själv använder jag sedan flera år tillbaka Owners Siwash enkelkrok med öppen ögla. Kroken monterar jag som framgår av bilden. Sedan kan jag utan risk låta min wobbler krypa på mage över tången om jag så skulle vilja.

Någon kanske har lärt sig att montera sina krokar med dubbla fjäderringar vid havsöringfiske, detta för att göra det svårare för fisken att slå sig loss genom att bända mot wobblern. Det må vara relevant när man använder trekrok men samtliga fiskar - havsöringar såväl som gäddor som lagt sig i - jag landat med kustwobblers med det här krokmontaget har varit säkert krokade i överkäken. Jag har heller aldrig tappat en fisk som suttit på kroken efter mothugget.

2 kommentarer:

  1. Hej, tack för bra tips. Vilken storlek använder du på Siwash krokarna? Verkar vara lite svår att få tag på?
    //Thomas

    SvaraRadera