Leta i den här bloggen

onsdag 8 januari 2020

Arbete och fritid

Sportfiske ska, det är i alla fall min uppfattning, vara avkoppling. Inte arbete. Sportfiskar gör man för sitt eget höga nöje skull. Arbete är, typiskt sett, jobbigt (och det är väl därför man ofta kallar det för just jobb) och något man ägnar sig åt, mer eller mindre, av nödtvång.



Idag kombinerade jag arbete och sportfiske såtillvida att jag istället för att äta lunch i lugn och ro tog en varmkorv för att sedan stå vid kanalen i Älmsta i ungefär en timme. Min förhoppning var att det skulle stå en eller annan hungrig gädda i det kalla vattnet. Om det gjorde det så var de totalt ointresserade av mina långsamt fiskade bulldoggar.



Jag började med en 115-gramsvariant. Den gjorde imponerande plask när den damp ned i vattnet. Kastlängderna var inte lika imponerande. Däremot så var det rätt ansträngande att kasta med dessa klumpar, så jag växlade ned till en 45-grammare av samma modell. Den plaskade mindre, kastade längre och det kändes inte lika mycket som arbete att hantera den.

Kanske var de gäddor som inte högg på mina stora gummibeten enorma. Det får jag aldrig veta. Nästa gång satsar jag nog på lättare utrustning och en Sandra med 10-gramsskalle. Det har gett gädda förr på det här stället. Visserligen ingen större än tre kilo, men de är roliga att fiska upp de också, särskilt på lätta don. Kanske är jag inte någon seriös gäddfiskare, men eftersom det bara är för skojs skull som jag fiskar så är det inget som bekymrar mig.

5 kommentarer:

  1. Jag är lite förvånad över att det ska krävas beten större än dom som kastas efter tonfisk på 100 kg och GT på 50 kg.

    Visst gäddan kanske är lite slöare och aningens mer selektiv i sin jakt. Men jag tror inte att Utö på 35 gram framför nosen ratas av någon gädda.

    SvaraRadera
  2. Jag och mina gäddor brukar tycka att 23-gramsmodellen är alldeles lagom. Allvarligt talat så är nog betets storlek knappast den viktigaste faktorn utan det gäller först och främst, som du säger, att hitta fisken.

    SvaraRadera
  3. Som tidigare nämnts spelar inte storleken någon större roll, men kan ibland vara den lilla skillnaden som gör att det hugger vid ett visst tillfälle.
    Har aldrig upplevt att ett bete är för litet för gäddan att hugga på, och har heller aldrig varit med om att betet varit för stort då även små gäddor vräkt sig över en gammal stor svärdsjövobbler.

    SvaraRadera
  4. Min senaste metergädda fick jag på en 12-grams Reflex när jag fiskade abborre. Min PB-gädda tog ett fem centimeter långt Kaleva. Jag har fått många grova gäddor på 15 cm långa Swim Whizz men minst lika många på betydligt mindre beten. När jag fiskat efter havsöring har jag ofta fått gäddhugg på mina små kustwobblers.
    Jag påstår inte att dessa relativt små beten är mer effektiva än stora beten om man vill ha grov gädda. Däremot gör de mjndre betena det möjligt att fiska med lättare utrustning vilket gör fisket behagligare (och roligare) och de är tillräckligt effektiva.

    SvaraRadera
  5. Även mitt pb på gädda (9kg!) tog på ett skeddrag, ett silverblankt professor på cirka 20g, så är helt med på vad du menar Herman :-)

    SvaraRadera