Leta i den här bloggen

söndag 26 januari 2020

Kustwobbler

Till mitt kustfiske efter havsöring, som mest sker över grunda bottnar, använder jag oftast sk kustwobblers. Av sådana finns det numera en uppsjö, men jag har fastnat för Vicke och Sandgrävlingen.

De här färgerna är de jag använder mest.


Vicke är mer eller mindre utformad som en kastplugg och är ett av de mest lättkastade och långkastande drag som finns. Trots detta har den tillräcklig bärighet för att kunna fiskas i måttlig hastighet även på grunt vatten. Sandgrävlingen är mer långsmal och avsedd att efterlikna en tobis. 



Till haspel använder jag oftast 20-gramsversionerna men blåser det hård pålandsvind eller när jag använder multirulle kommer Vicke 30 gram och Sandgrävlingen 27 gram väl till pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar