Leta i den här bloggen

onsdag 22 januari 2020

Crack Contact och Team Milo Tact

Den guldbruna rullen till vänster är fransk, en gammal Crack Contact. Den röda rullen till höger är en ny italiensk Milo Tact. Men visst ser de, bortsett från färgsättningen, påfallande lika ut? Och det är de. I princip är det samma rulle. Och de har även liknande namn för Tact måste ju rimligen komma från ConTACT.



Tidigare har jag visat några Luxor (egentligen LuXor) haspelrullar från Pezon & Michel och här finns det en koppling. Om jag förstått saken rätt så konstruerades Luxor av Paul Mauborgne. Efter Mauborgnes död 1963 kom Pezon & Michels dittillsvarande rätt att tillverka och sälja luxorrullarna att upphöra. Patenten tillhörde Mauborgnes dödsbo. Under andra hälften av sextiotalet började bolaget P. Mauborgne Co. att tillverka rullar under varumärket Crack.



Exakt när Contact lanserades vet jag (ännu) inte och jag har heller inte forskat i hur det kom sig att modellen nu tillverkas av en italiensk firma. Men det kommer jag att göra. Trevliga rullar är de, hursomhelst, och om någon undrar över den lilla spaken som syns tydligt på den undre av bilderna så är det ett reglage för att med pekfingret kunna låsa linan (tex när man ska håva fisken). Personligen tycker jag att rullarna kommer bäst till sin rätt vid olika former av flötmete men de går naturligtvis bra att använda till ordinärt haspelspinn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar