Leta i den här bloggen

fredag 17 januari 2020

Ambassadeur 5000 C



I tidigare inlägg har jag gett uttryck för min milda förvåning över att min Ambassadeur 5000 från tidigt sjuttiotal kastar, enligt min subjektiva bedömning, väl så bra som mer moderna ambassadeurmodeller med kullager. Hittills har jag inte haft någon motsvarande (jämnårig) 5000 C att jämföra med men den saken är nu avhjälpt. En svart rulle med den, enligt mitt tycke, snyggaste veven är nu min. Rullen är smord (med Herdins symaskinsolja och går mycket riktigt som en symaskin) och ska nu bara förses med lämplig lina. I helgen ska den få följa med på fiske efter havsöring. Det ska onekligen bli intressant att jämföra kastegenskaperna hos "samma" rulle med glid- respektive kullager.





4 kommentarer:

  1. Det är något speciellt med klassiska ambassadeurer.
    Fulländade i design och enligt mig även i funktion.
    O dessutom verkar dom föröka sig då det bara blir fler och fler o fiskeskrubben.

    SvaraRadera
  2. Ingen rulle är "mer klassisk" eller mer Ambassadeur" än en gammal röd 5000 och den är fortfarande ett alldeles utmärkt fiskeredskap. De allra flesta gamla rullar är, trots sin ålder, ganska måttligt använda och oftast kan man utifrån rullens yttre (kosmetiska) skick bilda sig en uppfattning om hur mycket den använts. En rulle som mest samlat damm i femtio år kräver sällan mer än en isärplockning, rengöring och rundsmörjning. Och givetvis ny lina (som hest bör vara monofil nylon).

    SvaraRadera
  3. Jag är körd på Record 5000 rullar från 50-talet. Har även ett knippe Arjon canespön till dem och så Ute lys. Fiskar med dem. Redskapen blir glada att komma ut på fiske igen. Samlingen växte så jag blev tvungen att kliva av Tradera.

    SvaraRadera
  4. Jag gissar att du menar Utö i Bete;s lysfärg (självlysande gulaktig botten med fiskbensmönster)? En riktig gäddräpare!

    SvaraRadera