Leta i den här bloggen

lördag 18 januari 2020

Snärjd i nätet

Nät är lömska saker, särskilt fiskenät. De är ju gjorda för att lura fiskar i fördärvet. Ett modernt nylonnät är mer eller mindre osynligt och där fisken, intet ont anande, tror sig simma ohotad lurar katastrofen. Även det nät som kallas internet kan vara förrädiskt. I dessa tider av fake news där morgontidningen är utrotningshotad och väl även public service-radion är rödlistad och alltfler av oss lever i en av algoritmer styrd bubbla gäller det att vara på sin vakt. Det är väl, dessvärre, de flesta av oss inte. Källkritik kan vi kanske stava till men att tillämpa den kräver sin man. Eller kvinna.

Själv vägrar jag. En massa saker. Facebook och likes, för att nämna några, och jag är en inbiten skeptiker. Dessutom är jag Old School när det gäller sådant som var(ifrån) jag köper min fiskeutrustning. Jag gillar nämligen fysiska butiker, inte bara för att gå in och "klämma på" sådant jag är intresserad av för att sedan jaga lägsta pris på internet utan för att faktiskt handla. 

Snart är det väl, som i min hemstad, bara inrättningar som frisörsalonger, caféer och restauranger som finns annat än som virtuella företeelser. Men det här skulle inte bli (ännu) en "det var bättre förr-litania utan en rekommendation till er som vill undvika att bli snärjda i nätet att läsa den här artikeln (blogginlägget) av den förträfflige mr Alan Hawk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar