Leta i den här bloggen

söndag 8 december 2019

Så mycket bättre

På diskussionsforumet fiskesnack har min blogg (och min person) uppmärksammats. Visserligen har tråden mest kommit att handla om annat men Exxet har skrivit följande - Men om vi ska hålla oss till trådens ämne, så visst finns det mycket kul i gammal fiskeutr. Som jag sa så höll jag ofta med Herr Oldschool i sak men inte i större betydelse. Jag fiskar själv enbart med gamla 8-9 och 10000 Ambor i mitt norgefiske. Det är rullar gamla rullar en från 60 några från 70 och någon från 84. De är alla i princip som nya. Spön däremot finner jag absolut ingen glädje eller fördel med gammalt. Materialframstegen har gett så otroligt mycket bättre spön idag. - som jag håller med honom om. 

Precis som Exxet gör med mig så håller jag med honom i sak men inte i större betydelse. Vad han nu menar med det. Själv menar jag att man med dagens material och teknik KAN bygga otroligt mycket bättre spön idag än vad man kunde när glasfiber var förhärskande men att man, dessvärre, inte alltid gör det.

Istället för att varsamt utveckla spöbyggandet och ta till vara de möjligheter de lättare och starkare materialen ger så har man det senaste dryga decenniet, åtminstone av utbudet på den svenska marknaden att döma (och jag äger ett ansenligt antal fullt up-to date spön) spårat in på att dels jaga vikt och dels eftersträva så snabb aktion som möjligt. OK, de spöna är kanske på många sätt, eller åtminstone på det stora hela, bättre än vad spön var under glasfibereran men de skulle kunna vara så mycket bättre. Detta sagt så använder även jag oftast moderna, eller relativt moderna, spön även till mina "gamla" rullar. Men det händer att jag fiskar med inte bara gamla glasfiberspön utan även med spön av splitcane eller stålrör, inte för att de är bättre utan för att det är intressant att ha referenser till hur sportfisket tedde sig förr. För även för hundra år sedan sportfiskades det här i landet och många riktigt fina fiskar drogs upp. Kanske var de prestationerna större än vad det är när lika stora fiskar idag lokaliseras med ekolod och winschas upp med superstarka flätlinor och obrytbara kolfierspön? Hur som helst så är jag så funtad att jag tycker att det är intressant med olika perspektiv på saker och ting och att veta varifrån man kommer är väl så viktigt som att ha en uppfattning om var man är eller vart man är på väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar