Leta i den här bloggen

onsdag 18 december 2019

Ambassadeur 2500C - en liten tuffing



Ska man ägna sig åt ultralätt fiske med konstbeten bör man göra det enkelt för sig och använda haspelutrustning. Men för fisket en viktklass över UL, dvs vad som förr kallades Fiske 1, kan man utan vidare, om man så vill, använda en multiplikatorrulle. Det har kastats många små spinnare och tagits många Abborrar på Ambassadeur 5000 men i mitten av sjuttiotalet förändrades spelreglerna för det lätta multifisket när ABU släppte Ambassadeur 2500C - en rundgavlad, kullagrad rulle med alla Ambassadeurs adelsmärken men i mindre format.



2500C hör till de modeller som fått en verklig kultstatus, först och främst i länder som Japan och Australien men på senare år har även vi svenskar förstått vilken juvel denna lilla rulle är och den har blivit mycket eftertraktad på begagnatmarknaden. Faktum är att rullen ursprungligen tillverkades bara några år (för att ersättas med 3500-modellen) men att ABU efter att den togs bort ur modellprogrammet gjort ett antal serier, främst riktade mot japanmarknaden, vilket innebär att det finns 2500C i ett antal olika färger och även med IAR. Rullen på bilderna i detta inlägg är en av dessa senare utgåvor (men tillverkad under det förra millenniet) och har (vilket jag föredrar) enkelvev med platt vevknopp kromad motvikt snarare än den dubbelvev med runda vevknoppar ursprungsversionen hade. En annan detalj jag uppskattar är att rullen har några diskreta jack i ena gaveln vilket gör mig mer obekymrad när jag tar ut den på fiske än vad jag är med de exemplar jag har som är i "mint condition"...



Rullen har synnerligen goda kastegenskaper men för dem som ägnar sig åt UL-fiske med multirulle är en 2500C i standardskick oftast bara utgångspunkten för en trimningsorgie som slutar med att lager, evighetsskruv, linspridare och spole är utbytta mot sk eftermarknadsdelar till ett sammanlagt pris som väsentligt överstiger rullens.



Själv tycker jag (eftersom jag, som sagt, håller mig till haspel när det handlar om det allra lättaste fisket) att en 2500C är en trevlig rulle till lättare spinnfiske efter abborre, gädda och havsöring. Då nöjer jag mig med en väl rengjord och smord rulle i standardskick med, förslagsvis, 0,26 mm monofil nylonlina på spolen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar