Leta i den här bloggen

lördag 7 december 2019

Gamla favoriter 19: Kviddspinnaren

Kvidd är som alla (?) vet ett annat namn på elritsa, den lilla i främst strömmande vatten levande karpfisk som är ett begärligt byte för i samma vatten levande rovfiskar. Eller predatorer som det tydligen numera heter. Arjon hade i sitt betessortiment en alldeles förträfflig spinnare som hette Kviddspinnaren. Själv ägde jag en och den var nog - Droppen, Reflex, Aglia, Comet, Wipp och övriga får ursäkta - min allra bästa abborrspinnare.

I vart fall den nedre är en Kviddspinnare från Arjon. Den övre är jag osäker på, den kan vara en efterapning, men den ser bra ut den med.


Varför den hette Kvidd är en smula oklart då dess mest utmärkande drag var att kroppen var utformad som en fet larv. 

Allt kommer, sägs det, till den som har tid att vänta och nu, cirka fyrtiofem år efter att jag satte bort min Kviddspinnare i Toftan är jag tjugofem kronor fattigare och två Kviddspinnare rikare. I sommar får abborrarna se upp! Jag är beväpnad med två beten som är giftigare än alla jiggar, crankbaits och annat som tänkas kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar