Leta i den här bloggen

lördag 21 december 2019

Bra spön

Jag vill inte påstå att jag är "billig" när det handlar om vad jag är beredd att spendera på fiskeutrustning. Däremot blir jag rätt ofta positivt överraskad av hur bra relativt billiga prylar ofta kan vara. Ett bra exempel är ABU:s  budgetspöserie Devil. Varför man kallar ett spö för Devil begriper jag inte men annars så har jag inte mycket att invända.



De devilspön jag äger är ett 5´6´´ haspelspö klassat 2-10 gram och ett 6´6´´ spinnspö klassat 5-20 gram. Båda spöna har grafitklingor (ej specat vilken sorts grafit eller hur hög andel grafit det handlar om men jag misstänker att det är sk kompositspön, dvs en blandning av kol- och glasfiber) med närmast parabolisk aktion. Greppen är i fin kork och bekvämt grova och de övriga komponenterna - rullfästen och ringar - av god kvalitet. 

Det är glädjande att det fortfarande tillverkas så här bra fiskeredskap. Aktionen är, enligt min mening, precis som den bör vara för "allround" spinn- och haspelspön. När hela klingan arbetar får man goda såväl kast som drillningsegenskaper. Att sedan modet föreskriver stummare spön med mer toppaktion struntar jag i. Riktiga, rejäla, korkgrepp är en annan detalj som är old school och som jag uppskattar. Kork är ett bra material, varmt och gott att hålla om och det väger inte mycket. Den moderna spödesignen med sk split grips och EVA material (eller ingenting alls att greppa om framför rullfästet) är, enligt min mening, ett stickspår. De här spöna (och deras syskon) skulle jag rekommendera till vem som helst som vill ha ett bra spö för "vanligt spinnfiske".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar