Leta i den här bloggen

lördag 14 december 2019

Fiskerelaterat plastsskräp

27 procent av all plast som återfinns i strandsskräpsdata från våra hav kommer från fiskerelaterade produkter, enligt Havs och Vattenmyndigheten, HaV. 

Jag har ingen anledning att ifrågasätta HaV:s uppgift men jag misstänker, mot bakgrund av egen erfarenhet (tusentals timmar tillbringade på stränder) att den helt övervägande delen av dessa fiskerelaterade produkter är yrkesfiskets avfall. Själv har jag genom åren (det senaste dryga halvseklet) stött på några linrester, fem (5) kustwobblers i plast och någon enstaka förpackning (som en gång innehållit ett drag). Skräpet har jag plockat upp och kustwobblerna har jag "återvunnit". Jag har aldrig sett ett spö eller en rulle legat slängda på stranden. Däremot har jag vid ett tillfälle sett ett avbrutet spö (utan rulle) nedkört i en papperskorg.

Under samma tid har jag sett otaliga fisklådor i frigolit, nätflöten, bojar, fiskenät, telnar och annat yrkesfiskeafall. Det skulle vara intressant att få veta hur mycket av det skräp HaV granskat som härör från sport- respektive yrkesfiske. Detta sagt så används det för mycket plast av oss sportfiskare och jag har flera gånger påpekat att man inte ska kasta plast i vattnet.




1 kommentar:

  1. Skönt att veta man är miljövänlig med sina gamla havsöringsdrag i metall.
    Sen så kan man ju undra hur denna miljögift ska minska mängden plast i våra hav? Men som vanligt när stollejocke och hans vänner bestämmer,så löser dom problemet med en skatt så får miljöförstöringen fortsätta med denna lilla skillnaden att det kostar lite mera.

    SvaraRadera