Leta i den här bloggen

tisdag 4 september 2018

Tips vi glömt 6

"...jag har reducerat mina förluster av stor fisk med  hela 75% genom att helt enkelt ge dem slak lina, när kroken satt sig ordentligt fast. Tvärtemot vad folk tror skakas inte kroken loss. Den lossnar först när fisken kan spänna linan, så att kroken slits ut, eller det slits upp ett så stort hål att hullingen inte längre håller taget"
                                                                - Eugene Burns -

Om detta kan påpekas (a) att det uppenbarligen inte fungerar om man använder hullinglös krok och (b) att Burns talar om fiske med tunn, elastisk, nylonlina. Med en stum lina (flätlina) ökar risken för att kroken ska slitas loss jämfört med om man använder en töjbar lina. Det är det främsta skälet till att många erfarna havsöring-, abborr- och gösfiskare använder nylon.

Själv har jag aldrig satt tipset i system. Däremot har jag några gånger (då jag av olika skäl måst släppa spöt under drillningen av en stor fisk) provat att ge slaklina genom att helt sonika öppna bygeln och vid samtliga dessa tillfällen har fisken suttit kvar när jag åter stramat upp linan så även om tipset låter litet märkligt så vill jag inte helt avfärda det.

Många gånger har jag tröttat ut en stor fisk som huggit när jag fiskat med lätta grejor helt enkelt genom att inte försöka sätta press på den utan bara se till den den hållit sig i rörelse, dvs så fort den stannat dragit litet i linan för att få igång den. När den simmat runt har linan varit nästan slak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar